SuperHeroes
همواره شخصیت هایی بوده اند که به دلیل ویژگی های خاص ظاهری و باطنی بیشتر از دیگران مورد توجه صنعت گران سینما و تلویزیون قرار گرفته اند. در دنیای ابرقهرمانان این امر دوچندان واضح است. محصولات کمپانی های دی سی و مارول همواره از جذابیت های خاص خود برخوردار بوده و مخاطبان خاص خود را داشته اند. اکنون به بررسی 5 ابرقهرمان که بیشترین حضور را در فیلم ها و سریال های خارجی داشته اند میپردازیم.
1 – کاراکتر : بتمن نام : بروس وین گونه : انسان خالق : باب کین ، بیل فینگر بتمن
کاراکتر محبوب سینما و کتاب های کمیک که طی یک حادثه تلخ یعنی قتل پدر و مادرش مسیر بتمن شدن را پیش گرفت ، با 282 فیلم و سریال رتبه اول این لیست را در اختیار گرفته است. بروس وین شهروند ثروتمند ، ولخرج، خوشگذران و خیّر گاتهام توسط بازیگران بسیاری نظیر جورج کلونی و سم راکول روی پرده رفته است که بدون شک کریستین بیل بهترین آنها بوده است. در میان بهترین فیلم های این کاراکتر نیز 3 گانه شوالیه تاریکی به کارگردانی کریستوفر نولان را میتوان نام برد و اوج نبوغ کارگردانی و فیلمنامه نویسی آنرا میتوان در قسمت دوم کالکشن یعنی "شوالیه تاریکی" با بازی فراموش نشدنی هث لجر در نقش جوکر مشاهده کرد. بتمن امیدوار است در حضور بعدی خود در سینما بتواند رقیب خود یعنی سوپرمن را از پیش رو بردارد!
2 – کاراکتر : سوپرمن نام : کلارک کنت گونه : فضایی خالق : جری سیگل ، جو شاستر
سوپرمن یا همان کال-ال در سیاره کریپتون به دنیا آمد و درست لحظاتی قبل از نابودی سیاره خود ، توسط پدرش جور-ال با یک موشک به زمین فرستاده شد. وی که قوی ترین شخصیت کمیک های دی سی است با حضور در 228 فیلم و سریال توانست جایگاه دوم را در لیست ما اختیار کند! بی گمان تماشای پروازهای درجای سوپرمن و جابجایی های ثانیه ای وی از این سر دنیا به آن سر دنیا جذابیت های خاص خود را خواهد داشت ولی به نظر میرسد این حرکات به چشم کارگردانان اندکی زیادی جذاب آمده اند که تا کنون این همه فیلم و سریال از آن ساخته شده است. به هر حال .... فیلم های سوپرمن برای مدتی روند تکراری و خسته کننده ای را طی میکردند تا اینکه در سال گذشته دیوید اس گایر تحول عظیمی در دنیای سوپرمن ایجاد کرد. فیلم مرد فولادی را میتوان بهترین فیلم ساخته شده از سوپرمن در سال های اخیر دانست که آن را مرهون کارگردانی اسنایدر و بازی های زیبای بازیگران از جمله هنری کویل دانست.
3 – کاراکتر : اسپایدرمن نام : پیتر پارکر گونه : انسان جهش یافته خالق : استن لی ، استیو دیتکو
پیتر پارکر ، جوانی ساده و عاشق که به عقیده ی خیلی از کارشناسان کاراکتر اسپایدر من او یکی از شناخته‌شده‌ترین مظاهر تخیلی عصر معاصر به شمار می‌رود، به طور تصادفی در معرض نیش یک عنکبوت جهش یافته قرار میگیرد و قابلیت هایی نظیر پرتاب تار ، بالارفتن از دیوار و ... در وی ایجاد میشود. مردعنکبوتی با 118 فیلم و سریال رتبه سوم را در لیست ما در اختیار گرفته است که سرشناس ترین آنها با 3 گانه سم ریمی آغاز میشود. "اسپایدرمن" عنوان اولین فیلم از 3 گانه سم ریمی است که در سال 2002 اکران شد و توانست نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. در این فیلم Tobey Maguire در نقش پیتر پارکر و Willem Dafoe در نقش مقابل وی یعنی Green Goblin ظاهر شدند و در نقش های فرعی نیز جیمز فرانکو و کریستن دانست بازی های جذابی از خود نشان دادند. مرد عنکبوتی شگفت انگیز نیز نام عنوانی است که در سال 2012 اکران شد ولی به هیچ وجه موفق نشد موفقیت های "اسپایدرمن" را تکرار کند تا چشم ها منتظر قسمت دوم آن باشد و باید منتظر ماند و دید که آیا مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 و 3 چنگی به دل میزنند یا خیر.
4 – کاراکتر : هالک نام : بروس بنر گونه : انسان جهش یافته خالق : استن لی ، جک کربی
غول سبز رنگ دنیای مارول با حضور در 63 فیلم و سریال در رتبه چهارم قرار گرفته است. کاراکتری که در نگاه کودکان طرفدار دنیای کمیک از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است و انیمیشن های بسیاری از آن ساخته شده که آخرین آنها سریال انیمیشنی Hulk and the Agents of S.M.A.S.H میباشد که در حال پخش است. هالک هیولایی عظیم الجثه است که نمیتواند بر خشم خود فرود آید و در مواقع عصبانیت از انسان به غول تغییر شکل میدهد. شکل انسان او یا همان بروس بنر ، یکی از ابرهوش های زمین است که دارای مدرک دکترای فیزیک هسته ای نیز میباشد. وی اختراعات فراوانی انجام داده که در میان آنها "بمب گاما" کار دستش داد و وقتی در معرض اشعه های آن قرار گرفت ، به هالک تبدیل شد. بسیاری از فیلم های هالک اما بویی از داستان جذاب آن نبرده اند ... اولین حضور جدی وی در سینما فیلم "هالک" به کارگردانی آنگ لی بود که زمینه را برای حضور هالک در فیلم های سطح بالاتری مانند انتقام جویان فراهم ساخت. بدون تردید فیلم انتقام جویان بهترین حضور هالک در سینما و تلویزیون بوده و بازی مارک رافالو نیز جان تازه ای به آن بخشید. حضور بعدی هالک در پرده نقره ای قسمت دوم انتقام جویان خواهد بود.
5 – کاراکتر : کاپیتان آمریکا نام : استیو راجرز گونه : انسان جهش یافته خالق : جو سایمون ، جک کربی
میتوان گفت در بین لیست ما ، کاپیتان آمریکا تقریبا تنها فردی است که به خواست خود تبدیل به ابرقهرمان شده. وی که علاقه شدیدی به حضور در جنگ دارد به دلیل ضعف جسمانی قادر به این کار نیست و برای افزایش قدرت و توانایی های خود در آزمایش های دولت آمریکا شرکت میکند تا بتواند در جنگ نیز حضور پیدا کند. مسلّما حضور در جنگ و فضاسازی و ... جای کار بسیاری دارد و این موضوع نظر کارگردانان بسیاری را به خود جلب کرده و تا کنون 55 فیلم و سریال از روی این شخصیت دنیای مارول ساخته شده و در رتبه پنجم لیست ما قرار گرفته است. کریس اوانس که تا کنون تجربه حضور در ابرقهرمانی دیگر به نام Human Torch را در فیلم 4 شگفت انگیز داشته ، بدون شک بهترین کاپیتان آمریکای تاریخ سینما را رقم زده است. وی تا کنون در 2 فیلم کاپیتان آمریکا به نام های "کاپیتان آمریکا : اولین انتقام جو" و "کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان" بازی کرده و نمایش دلچسبی را از خود به نمایش گذاشته است. حضور بعدی کاپیتان آمریکا نیز قسمت دوم انتقام جویان خواهد بود.
| وحید صفایی - مجله الکترونیکی IMDB-Dl - شماره 19 - آبان ماه 1393 - صفحه 6 |